søndag 18. januar 2009

Fordommer og så kalte "labels"

Jeg vil begynne med å si at jeg vanligvis ikke bruker å gidde å bry meg en gang om diverse "krangle" diskusjoner i dagbokinnlegga til folk på nettby, men denne gangen ble jeg så sinnsykt provosert av både innlegget og hva folk hadde kommentert under.
Dette finner du ved å søke på "ineshit" @nettby. Selv kjenner jeg ikke engang jenta, men jeg følte sterkt for å kommentere noe om dette.

Først og fremst vil jeg si at folk dratt bruken av ordet "emo" som står for "emotional" til det ytterste og mest meningsløse. Emo oppstod som en musikksjanger på slutten av 1900-tallet og har siden den gang utviklet seg mer og mer til også å bli en livsstil.

Det jeg ble provosert av er hvilken assosiasjoner de hadde rundt dette ordet. Etter hva som blir skrevet der så er du emo om du har mørkt hår, lys hud, hører på "skrikemusikk" og bruke svart øyesminke. Selv passer jeg til alle beskrivelsene, så da vil det vel si at jeg er emo? halp.hax.lolz. Jeg må nesten le. Det blir for usaklig og meningsløst at det er bare helt latterlig.

Ja jeg har mørkt hår, jeg ble født med det! Ikke kler jeg blondt hår heller, men jeg har ingenting i mot folk grunnet hårfargen dems. Jeg syns det er fint med blont hår, og det er opp til en hver person hva de liker best. Også er jeg norsk av opprinnelse og har naturlig lys hud, noe som kommer godt til syne på vinteren når jeg verken har penger eller tid til å ta sol flere ganger i uka for å opprettholde fargen. Det er da ingen ting i veien med lys hud? mange kler det faktisk og. Jeg må innrømme at jeg liker å ha solbrun hud. Jeg elsker å være brun, men om vinteren tenker jeg ikke no særlig over det egentlig men jeg ser ikke akkurat på meg selv som emo av den grunn.

Så har vi hva noen betegner som "skrikemusikk". Alle har forskjellig musikksmak, og du trenger ikke være "emo" for å høre på slik musikk. Jeg hører egentlig på det meste - fra partymusikk til hardcore punk/emo. Grunnen til at jeg hører på "emomusikk" er at jeg digger dybden og meningen i tekstene og jeg syns skrikinga og det instrumentale er dritfett. Noe av grunnen til at jeg syns meningsfylte sangtekster med dybde er fett, er vel av den grunn at jeg selv skriver tekster. Her om dagen, når jeg var på lederseminar, møtte jeg til og med på en stortingsrepresentant fra oslo som faktisk hørte på mye av den samme musikken som meg. Vil det si at denne stortingsrepresentanten er emo da eller? Samtidig hadde hun mørkt kort hår og hvit skjorte og svart skjørt, da må hun jo være blodemo ho da?

and eeey, jeg bruker svart øyesminke. LUV IT! nei, jeg bruker det ikke hver dag, men jeg liker både svart strek og svart øyenskygge. Liker du det ikke? nei det var da synd. Jeg bryr meg ikke. Jeg respekterer åsn du ser ut og velger å kle deg og vil du ikke gi den respekten tilbake og heller være frekk og sende blikk, ja so be it! Da vil jeg ikke misslike deg pga utseende ditt, nei tvert imot, men det vil være oppførselen din som får meg til å bli kvalm. What goes around, comes around!

Jeg skjønner at det kanskje ikke var det hun ville få fram med dagbokinnlegget sitt, men det er faktisk slik det blir sett, uansett hvilken mening du hadde med dette innlegget. Språket vårt er ikke alltid like presist som vi selv vil og vi tolker alle ting på forskjellig måte. Måten du skrev det på er provoserende. Hvis du først skal brette ut om en slik sak burde du kanskje utrykke deg på en litt annen måte. No affence! Kjenner deg ikke engang, og du skal få ha dine egne meninger, men jeg syns du motsier deg selv litt med både det du skriver i innlegget og svarer på kommentarene.

Så var det den "brunkremberte"-stilen som du selv så fint kalte den. Blondt hår er fint, brunkrem er fult lov å bruke og det er ikke feil å like og pynte seg. Jeg syns heller ikke det er fint med 9853945734573 tonn brunkrem i x-antall mørkere farge enn hva hudfargen din egentlig er. Det er rett og slett ikke pent. Brunkrem, eller foundation er til for å jevne ut huden og skjule urenheter som du selv også skriver. Med en farge som er drastisk mørkere enn din egen hudfarge gjør den ikke det! Da er det mye bedre å bruke en lysere brunkrem som passer til hudfargen din og heller bruke et mørkere pudder som matter og gir den ekstra gløden.

Du mener de skal respektere deg, du respekterer jo overhode ikke dem. Alle har vi fordommer på en eller annen måte. og du har ganske mange fordommer når det gjelder "emoer". Med en slik holdning så er det ikke rart om du får kritikk og motsiende meninger. Når du legger ut bilder på slike nettsider må man være forberedt å få kritikk så vel som ros på bildene dine. Ikke alle liker det samme eller syns det samme er pent. Da gjelder det å respektere den personens meninger i steden for å gå behersk å sende hatbrev eller bli sint på vedkommende. Nei jeg syns ikke det er koselig å få stygge kommentarer eller at folk kaller meg stygg. men raise above it, og le av det isteden.

Så klart er jeg helt klar over at folk vil ha sine meninger om det jeg har skrevet her så vel som med innlegget ditt. Så bring it, er det noe dere ikke liker med det jeg skrev, say it! Jeg elsker diskusjoner, og syns du dette var støtende på noen som helst måte så beklager jeg så meget. Det var ikke det jeg hadde i tankene med dette innlegget ;) XOXO

3 kommentarer:

  1. Så det hun "ineshit" hadde skrevet. Tragisk.
    jenter er drama :P

    SvarSlett
  2. Hehe ja, blir bare FOR drøyt til tider : p

    SvarSlett
  3. nå ble jeg nysgjerrig, må lese selv.

    SvarSlett